2019 Essen Spiel Társasjáték Kiállítás és Vásár beszámoló első kézből

Az esseni kiállítás és vásár 1983-ban indult, s azóta több millió látogató fordult meg itt. 2019 október végén mi is ellátogattunk ebbe a forgatagba. Persze nem egyedül mentünk, hanem csatlakoztunk a Purple Meeple társasjáték kiadóhoz, akik a Cultistorm saját fejlesztésű társasjátékukat vitték ki népszerűsíteni. Idén a négy nap alatt, október 24 -27 között 210 000 ember volt kíváncsi a játékújdonságokra. Mindenki más céllal érkezik egy ilyen rendezvényre. A gamerek igyekeznek dedikálni is az éppen megszerzett újdonságokat, hiszen akad olyan kiadó, aki csak 50-100 db játékkal érkezik. Ez pedig hamar elfogy...

Szűcs Sándor a saját játékát dedikálja egy spanyol hölgynek a magyar pultnál:

 

Szóval nagy a jövés-menés egy ilyen expón. Csak hogy el tudjátok képzelni: 6 db 40 méter széles és 100 méter hosszú csarnok telis-tele játékkiadókkal, tervezőkkel, kezdő projektekkel és régi motorosokkal. A legnagyobb játékkiadók foglalják el a legnagyobb területeket, ilyen az Asmodee, a Queen Games, a Gigamic, a Hasbro, a Haba, a Huch, a Piatnik, az Amigo, a Ravensburger, a Smidth, vagy a Hans Im Glück. Ez utóbbi kiadó adta ki a már 23 kiegészítőnél tartó Carcassone-t. 

A társasjátékpiac az évek folyamán nagyon sokat változott. Évről évre egyre jobb társasjátékok jelennek meg a piacon, sok esetben régi játékmechanikákat ötvözve új elgondolásokkal. Akadnak egyedi, kizárólag a játékvásárokra, bemutatókra készített nagy méretű játékok is: 

Jártunkba-keltünkbe számtalan Kickstarteres kampányban résztvevő játékkal találkoztunk, de sokan az IndieGogón is fennt vannak. Ezek közösségi finanszírozást kérő és kapó társasjátékok. A fejlesztők rengeteg munkát és pénzt fektetnek bele a kampányukba, mely vagy sikeres lesz, vagy nem. Ha sikeres, akkor legyártják a játékot és kiszállítják a backereknek, ha nem, akkor sincs baj, mert jöhet az újabb fejlesztés, átgondolás és persze a pénz visszafizetése a backereknek.

Apropó sikeres kampány! A Cultistorm-ot  támogatók a napokban kapják kézhez a magyar játékot! Hurrá! Az alábbi linken olvashattok a játékról, s akár rendelhettek is a honlapon. https://tarsasjatekok.com/ismerteto/2020/01/15/cultistorm-cthulhu-kihivasa Nekünk is van egy példányunk, ha szeretnétek akkor az egyik Játszóházban ki is tudjuk próbálni!

Most kanyarodjunk vissza a Spiel-hez, hiszen ez az őrült kavalkád megér még néhány bekezdést. Szóval ha belépsz egy csarnokba, először is egy érzés kerít hatalmába: úristen, ez mind társasjáték? Igen. Többen felkészülve, részletes térképpel a kezükben - bekarikázva a fontos helyszíneket - kelnek útra. Másokat csak egy cél érdekel, minél hamarabb - a többiek előtt - begyűjteni az előre kinézett játékokat. Sok család is eljön egy-egy napra, hogy a gyerekeknek meghatározó élményt adjanak. Aztán itt vannak a youtube-rek, influencerek, blogírók, vagy magukat ezek valamelyikének képzelő emberek. Ők ingyen társasjátékra vadásznak úgy, hogy igyekeznek meggyőzni a kiadót, hogy ha adnak egy játékot nekik, akkor ők ennek óriási hírverést fognak csapni és "több ezer" követőjük szeretné majd megvenni a bemutatott játékot, s így majd mindenki jól jár. Néha bejön-néha nem.

Ez egy közlekedő folyosó a csarnokok között:

Továbbá vannak olyanok, mint én is, akik időt nem sajnálva, többször is végigjárják a csarnokokat, elidőznek egy-egy kiadónál és leülnek játszani is ha akad lehetőség. Én az olyan játékokra vadásztam, melyeknek  a gyerekeim tuti örülni fognak - bár ők mindennek örülnek! Továbbá a Családi Játszóházba kerestem olyan egyedi játékokat, melyek nem biztos, hogy elérhetőek lesznek majd itthon. Szerencsére a furgonban sok hely volt visszafelé, így nem volt gond a megvásárolt játékok hazahozatala.

Az egyik kedvenc:

Találkoztam olyan játékkal, mely nagyon megtetszett, s már szinte láttam a szemeim előtt, ahogy egy hazai fesztiválon játszotok vele, de mire odaértem elfogyott. Azt tapasztaltam, hogy érdemes minél gyorsabban - akár már az első napon - megvenni a kinézett játékot, hiszen sokan járhatnak úgy, mint én is. Olyan játékok is vannak, melyekkel a készítő csak azért jön ki, hogy letesztelje lenne-e rá kereslet és valyon mennyiért vennék meg az emberek? Ilyen volt ez az indiai játék is, hiába kínáltam érte rengeteg pénzt, nem akarták eladni a demo példányukat. Remélem jövőre sikerül legyártaniuk, cseréltünk címet...

A hazai árakhoz képest magasabbak a kinti árak. A legkisebb árú társasjátékok, olyan 20-35 euró között mozogtak. Az átlag 45-75  euró volt,  mely 15-25 000 Ft-nak felel meg. Persze ilyenkor több kiadó is bevásárol magának indiai, japán, kínai, lengyel, ukrán, francia játékokból, hogy azután tárgyalva a fejlesztővel és a kisebb kiadóval lefordíthassa és kiadhassa a játékot saját országában, saját nyelven. 

Mindenki úgy adja el a társasjátékát, ahogy tudja:

Összességében szuper hetet zártunk, csak ajánlani tudom nektek, ha lesz lehetőségetek, egyszer legalább látogassatok el erre a kiállításra! Ha rendszeres Varázshangok Játszóház látogatók vagytok, akkor minden általunk behozott játékkal lesz alkalmatok játszani!

Kőhalmi Balázs

Utoljára frissítve: 2020. január 16. 23:07
Létrehozva: 2020. január 16. 20:16