A zeneterapeuta segítő szerepe

Empátia 

Minden segítő embernél alapvető tulajdonságnak kell lennie, hogy empatikus képességgel rendelkezzen, mert ennek hiányában viselkedése nem lesz hiteles. A beleélő képesség minden emberben megvan, csak eltérő módon jelenik meg. Buda Béla szerint: „Az empátia pszichológiai lényegét illetően a nem verbális kommunikáció és a metakommunikáció felfogásának és tudatosításának kifinomult és alkalmazott képessége.”1 Az empátia bonyolult nonverbális és metakommunikációs folyamatok együttese. A tekintet, mimika, gesztusok és a testtartás pszichológiai információs jelleggel bírnak. Ennek a szokványosnál eltérőbb, magasabb fokú megértése alakítja ki az egyénben azt a lelki állapotot, amit beleélésnek hívunk. A különböző gyógyító szakmákban érvényesül leginkább az empatikus képesség. Ennek hiányában a segítő kevésbé, vagy egyáltalán nem tud betege állapotára ráhangolódni. 

A zeneterápiában is - mint minden terápiás folyamatban - elengedhetetlen alapfeltétel az empatikus képesség. A terapeutának olyan lényeges tulajdonságokkal kell rendelkeznie, mint: jóindulatú attitűd, flexibilitás, kreativitás, spontaneitás, szenzibilitás, originalitás és megfelelő elméleti felkészültség. 

Az ideális csoportvezető 

Csoportos zeneterápiás foglalkozásokon a terapeuta nem csak az egyén érzelmi állapotát, hanem a csoport egészét, és a csoporton belül az egyének egymáshoz való viszonyulását próbálja megérteni, értelmezni. A terapeuta megértő képessége elősegítheti a megfelelő terápiás légkör kialakulását, valamint a csoport tagjainak nonverbális és verbális megnyilvánulásait. 

Buzási Miklós szerint az ideális csoportvezetőnek az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkeznie: 

  • hiteles, és nyitott legyen a csoport felé, 
  • saját félelmeit felismerje, elfogadja, 
  • bizalmat érezzen a csoport tagjai iránt, 
  • saját pszichoszomatikus fáradságát, feszültségét le tudja győzni, 
  • fogadja el a csoport tagjainak beállítottságát és viselkedését, erővel ne változtasson rajta, 
  • a csoport tagjaival szembeni szimpátiáját tartsa egyensúlyban. 

Ha a csoportvezető rendelkezik a felsorolt tulajdonságokkal, akkor előmozdíthatja a csoporton belüli kreatív és spontán cselekvéseket, melyek hatékony gyógyulási folyamatot eredményezhetnek. 

Specifikus képességek 

A gyermek bizalmának elnyerése alapvető a gyermekgyógyászatban. A gyermekekkel történő terápiák célja elsősorban az, hogy helyreálljon a megzavart fejlődési folyamat. Azoknak a terapeutáknak, akik gyermekekkel foglalkoznak, nagyon kell ismerniük ennek a kornak a sajátosságait: az életkornak megfelelő gondolkodási, önkifejezési, megértési formákat. 

A gyermekterapeuta munkájában pedagógiai elemek is megtalálhatóak, hiszen amellett, hogy elősegíti a gyermekek érzelmeinek kifejezését, segíti a kognitív funkciók fejlődését is. Minden típusú gyermekterápiában – így a zeneterápiában is – nagyon fontos, hogy a terapeuta elfogadó magatartással, bizalmat keltő légkörben tudjon kapcsolatot kialakítani a gyermekkel. 

Pszichés problémákkal küszködő gyermekek és serdülők csoportos zeneterápiájában a közös improvizációk, asszociációs játékok során olyan kollektív élmények feldolgozására kerül sor, melyek sokat segíthetnek a csoport tagjainak. A gyermekpszichiátriai osztályon dolgozó zeneterapeuta a zene segítőt és gyermeket összekötő „híd” funkciójával utat találhat a problémák mélyebb szintű megértéséhez.

 

1Buda Béla: Az empátia – a beleélés lélektana. Gondolat, 1978. 68. oldal. 

Utoljára frissítve: 2014. március 3. 23:24
Létrehozva: 2014. március 3. 23:23